Душан Слијепчевић, члан Саветa за борбу против корупције: „Најбитнија је транспарентност у свему“

dusan-slijepcevicО ТРАНЗИЦИЈИ, СЛУЧАЈУ 24 СПОРНЕ ПРИВАТИЗАЦИЈЕ ,НОВИМ ИЗВЕШТАЈИМА САВЕТА…

Од 2001. или 2002. године кад је кренуо процес приватизације, све је урађено с намером да се једноставно то огади свету-каже за портал-блог „Порота“ Душан Слијепчевић, члан Савета за борбу против корупције, коментаришући процес транзиције дуг више од деценије, поражавајућ по привреду и егзистенцију читавих друштвених слојева.

– Нисам много упућен у саме приватизације и како, на који начин се све одвија. Не бавим се тим делом права, али несумњиво видим да је једноставно од 2001. или 2002. године кад је то кренуло, то је моје мишљење, политичка елита желела да обесмисли сваки вид приватизације- да је приватизација нешто негативно. Све је рађено у интересу тих наводних тајкуна и људи који су у том моменту имали новца, али је све урађено с намером да се једноставно то огади свету. Зато смо дошли у ситуацију да се код нас спроводи оваква врста приватизације, непојмљива у свету, по мени. Размислите, од 2001. године на који начин се спроводе све те приватизације и какви се закони недоречени доносе и онда имамо проблем у кривичном праву. Имамо проблем зато што се код нас стално мешају бабе и жабе. Једноставно, то раде неки људи који нису довољно стручни. Имали смо и реформу правосуђа 2009. године против које је,као модела, Савет био апсолутно, и имали смо врло оштар став поводом тог питања. Верица Бараћ и ја смо присуствовали свим округлим столовима, чак одржаваним у Влади, и били смо апсолутно против тога, међутим тада су нас сви прегласали, са тезом да је та реформа јако корисна. Врло брзо се показало да је то последњи колапс. После бивше министарке правде сада је поново доведен за министра млад човек. Ја заиста немам ништа против младости, али у свакој нормалној држави на месту министра правде би био човек који има највеће правно и животно искуство јер мора да води тај сегмент зато што је то најважнији сегмент у свакој држави. И ми имамо поново потпуно лутање и право да вам кажем, мени је већ некако мучно, тешко. Био сам ове седмице на представљању Нацрта стратегије за борбу против финансијског криминала. Мој утисак је да су то све приче, не лези враже кад ће то да се оствари, којим средствима и на који начин. То је све лепо упаковано, и тако стално код нас се доносе закони који лепо звуче, али су потпуно непримењиви.

  • Враћа ли се ипак неко охрабрење да ће неправда, причињена током приватизациције огромној већини грађана, колико-толико бити исправљена, да је та стратегија потка за такав курс?

Кажем, то све јако лепо звучи: ти тимови, таск форс (task force) како их они називају и делови са ангажовањем финансијских форензичара то је сигурно неопходно. Али ми у нашој држави у овом моменту имамо само два финансијска форензичара, госпођу Мирославу Миленовић и господина Сашу Радуловића. Дакле, неопходно је да се прво оспособе људи, па тек онда да дође до некакве примене свега тога.

Странци су заинтересовани за Стратегију истраге финансијског криминала. Колико сам ја разумео ставове амбасадора који су били на презентацији, они су веома заинтересовани да се то спроведе и веома су похвалили текст Стратегије. Државни секретар Министарства правде Радомир Илић је врло лепо објаснио шта је сврха те стратегије. Немам никакву примедбу шта су идеје, али мени се чини да је то све на дугом штапу, као и увек код нас.

За приватизацију је најбитнија транспарентност у свему и приликом доношења закона и приликом примене закона и у свакој ситуацији мора бити транспарентности: шта је са новцем, чији је новац, одакле долази новац.

Независно правосуђе је алфа и омега свему, а услов за независно правосуђе је независан правосудни буџет.

  • Постоје ли опасност да док, што ви кажете, не лези враже, не крене примена свега што предвиђа Нацрт стратегије за борбу против финансијског криминала,та дела у транзицији евентуално застаре?

-Него шта него ће да застари. Бојим се да би сви ти предмети код нас могли да застаре. Видећете, може се десити да нас натерају да избришемо кривично дело злоупотреба положаја одговорног лица, којим је пре неколико година замењено кривично дело злоупотреба службеног положаја у области привреде. Већ се отворено говори да ће се тај члан закона променити, а та измена је донесена само да се замажу очи иностранству, онима који су од нас тражили брисање дела злоупотреба службеног положаја за правна лица у области привреде. Они су само променили члан , суштински је све остало исто, значи, практично ништа није измењено, а то не може тако да функционише зато што други прописи нису сагласни са тим.

  • Од случајева 24 спорне приватизације које је од јесени 2012 расветљавала Радна група МУП-а, до сада су,после окончане истраге Тужилаштва, до суда стигла два-три. Да ли је Савет за борбу против корупције понудио своју документацију о 24 приватизације?

Савет је дао све што смо имали, све извештаје и материјале везано за 24 спорне приватизације. Они то све имају.Па, молим Вас, господин Вучић је на власт дошао на крилима извештаја о 24 приватизације које су сачинили наша сада покојна председница Верица Бараћ и Савет. Ти извештаји су нешто најбоље што се догодило држави Србији. Следеће године, у децембру 2013. он је објавио да су сви ти предмети расветљени. Ниједан од тих предмета није решен.

У последње време Савет је објавио још неке важане извештаје. Објавили смо нови Извештај о медијима. Да ли су се неки медији озбиљније бавили извештајем? Све што је објављено,то је незнатно. Више су странци заинтересовани него наша држава и наши новинари. Извештај је перфектан, на томе би могла да позавиди Европа како је урађен. Толико је ту ствари позитивних, толико је ствари откривено, прецизно урађено да би свака држава то искористила да добије. Наша држава, нажалост, то неуспешно ради.Жао ми је, али је тако. Средином месеца Савет је објавио извештај у вези ремонта шинских возила за потребе Железнице Србије. То је такође одличан извештај, а да ли ће неко нешто предузимати, не знам, јер то не зависи од нас. Мислим да је урађен одлично, рађен је неколико година. Ускоро ће бити завршен још један извештај, али нама су једноставно везане руке јер се већ две и по године не попуњавају упражњена места у Савету, радимо само нас шесторо. Нама је садашња Влада, која је ,рекао сам на крилима чега дошла на власт, обећавала да ћемо бити оснажени попуњавањем броја чланова, а то је све празна прича. Ми смо већ четири пута подносили писане захтеве за попуну места у Савету, али никада нисмо добили одговор Владе.

  • Постоји ли неки проблем, јесте ли у немилости?

Не бих могао да кажем ни да ли смо у милости нити да ли смо у немилости кад немамо никакве реакције. Ми никада нисмо били у љубави ни са једном Владом.

Авала филм и Сартид

Какав је ваш утисак о приватизацији „Авала филма“ у стечају, која је продата као правно лице на аукцији за 8 милиона евра једином понуђачу, „Филмском путу“, за који се тврди да је конзорцијум француско-америчке фирме, а у пакету, осим око 37 хекатара земљишта у Кошутњаку и објеката су и продуцентска и друга права која се односе на продукцију и копродукцију више од 200 играних и 400 документарних филмова ?

Мислим да је то срамота и да је то све урађено ван икакве логике, па и права, али, нажалост, видите како се то креће код нас. Колико сам успео да видим већ је на неки начин, било доста реакција , удружења филмских и драмских уметника, да су се изјаснили о томе шта се догађа и на који начин се догађа. Мислим да је то једноставно једно чињење, питајте бога коме. Ја уопште не мислим да ту стоје, наводно, нека немачка и америчка фирма. Мислим да се једноставно иза свега тога крију потпуно безначајни људи, иза којих опет стоји неко.

Не могу да кажем да ли ће се Савет нешто изјашњавати у вези Авала филма, зато што нисмо имали седницу Савета скоро, али то ћемо знати већ на првој наредној седници

  • Да ли је Савет задовољан решењем за Сартид?

Како бисмо могли да будемо задовољни? Чиме да будемо задовољни?

  • Значи ли то да нисте задовољни?

Апсолутно.

Пријатељи сајта