Nezaposlenima omogućiti bezuslovno pravo na besplatno zdravstveno osiguranje!

Ako  ste po završetku školovanja nezaposleni u Srbiji, zagazili ste u treću deceniju života, a još živite u istom stambenom prostoru sa svojim, recimo, samohranim roditeljom  koji je u aprilu primio platu 40 657 dinara,  iako je prosečna potrošačka korpa za mesec mart 2015. godine iznosila  66.628,74 dinara, nemate pravo na besplatno zdravstveno osiguranje!

Da biste po važećem zakonu ostvarili to pravo u ovom trenutku, vaš samohrani roditelj koji vas još uvek izdržava iako ste možda nezaposleni doktor ili inženjer, ne sme da primi platu višu od 40 656 dinara, odnosno maksimalno 20 328 dinara po članu domaćinstva!

Nakon što se nezaposleni nađe u evidenciji  Nacionalne službe za zapošljavanje, čeka ga procedura za ostvarenje prava na besplatno zdravstveno osiguranje pred šalterom nadležne filijale Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje kojoj treba da podnese izvod iz evidencije nezaposlenih, radnu knjižicu, izjavu o cenzusu-da nema primanja i prosek primanja roditelja odnosno lica s kojim su u domaćinstvu!

Untitled

Država je važećim propisma u oblasti porodičnih odnosa i  zdravstvene zaštite  izgleda utvrdila  da je  mesečni iznos po članu domaćinstva, u ovom trenutku  od 20 328 dinara, a kako drugačije, sasvim dovoljan za sve pa čak i da se lečite!

Poznati beogradski advokat Nikola Nikolić  tvrdi  da „Ustav Srbije ne daje na bilo koji način  mogućnost da se ograniče prava na socijalnu i zdravstvenu zaštitu“

-Naš Ustav  afirmiše  prava na socijalnu i zdravstvenu zaštitu-naglašava Nikola Nikolić.

NikolaNikolic

Nikola Nikolić

Zaista, u Ustavu nigde ne piše da se pravo na zdravstvenu zaštitu na osnovu besplatnog zdravstvenog osiguranja punoletnih nezaposlenih građana Srbije starijih od 26 godina vezuje za primanja njihovih roditelja ili bilo kog člana domaćinstva, ili kako to piše „ samo pod uslovom da njihov mesečni prihod, po članu porodice nezaposlenog lica, ne prelazi iznos minimalne zarade u neto iznosu, utvrđene u skladu sa propisima o radu, u mesecu podnošenja prijave“.

Bez obzira da li je za ovu situaciju uopšte relevantno, postavlja se i pitanje kako nezaposlen čovek u ozbiljnim  „mladim“  godinama koji izvesno ima ljudska prava na dostojanstvo i da ne bude diskriminisan, ta prava i da ostvari u bizarnoj situaciji koja ko zna koliko može da traje, da je izdržavano lice, a njegov roditelj čija mesečna primanja po članu možda samo za dinar- dva premašuju iznos minimalne zarade u državi i jedva krpe sirotinjski kraj s krajem,  praktično je dužan da mu privatno obezbedi lečenje, zdravstvenu zaštitu.

To je stvarnost nezaposlenih mladih ljudi  u Srbiji u kojoj su svima puna usta brige za mlade, za sve građane , pogotovo za zdravstvenu zaštitu, priče o socijalno pravednoj državi Srbiji  u kojoj se najavljuju „penzije veće nego ikad“.

(Iz Ustava Republike Srbije)

Član 3

Vladavina prava je osnovna pretpostavka Ustava i počiva na neotuđivim ljudskim pravima.

Član 18

Ljudska i manjinska prava zajemčena Ustavom neposredno se primenjuju.

Ustavom se jemče, i kao takva, neposredno se primenjuju ljudska i manjinska prava zajemčena opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava, potvrđenim međunarodnim ugovorima i zakonima. Zakonom se može propisati način ostvarivanja ovih prava samo ako je to Ustavom izričito predviđeno ili ako je to neophodno za ostvarenje pojedinog prava zbog njegove prirode, pri čemu zakon ni u kom slučaju ne sme da utiče na suštinu zajemčenog prava.

Odredbe o ljudskim i manjinskim pravima tumače se u korist unapređenja vrednosti demokratskog društva, saglasno važećim međunarodnim standardima ljudskih i manjinskih prava, kao i praksi međunarodnih institucija koje nadziru njihovo sprovođenje.

Član 19

Jemstva neotuđivih ljudskih i manjinskih prava u Ustavu služe očuvanju ljudskog dostojanstva i ostvarenju pune slobode i jednakosti svakog pojedinca u pravednom, otvorenom i demokratskom društvu, zasnovanom na načelu vladavine prava.

Član 21

Pred Ustavom i zakonom svi su jednaki.

Svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu, bez diskriminacije.

Zabranjena je svaka diskriminacija, neposredna ili posredna, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta.

Ne smatraju se diskriminacijom posebne mere koje Republika Srbija može uvesti radi postizanja pune ravnopravnosti lica ili grupe lica koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima.

Član 22

Svako ima pravo na sudsku zaštitu ako mu je povređeno ili uskraćeno neko ljudsko ili manjinsko pravo zajemčeno Ustavom, kao i pravo na uklanjanje posledica koje su povredom nastale.

Građani imaju pravo da se obrate međunarodnim institucijama radi zaštite svojih sloboda i prava zajemčenih Ustavom.

Član 23

Ljudsko dostojanstvo je neprikosnoveno i svi su dužni da ga poštuju i štite.

Član 24

Ljudski život je neprikosnoven.

Član 68.

Svako ima pravo na zaštitu svog fizičkog i psihičkog zdravlja.

Deca, trudnice, majke tokom porodiljskog odsustva, samohrani roditelji sa decom do sedme godine i stari ostvaruju zdravstvenu zaštitu iz javnih prihoda, ako je ne ostvaruju na drugi način, u skladu sa zakonom.

Zdravstveno osiguranje, zdravstvena zaštita i osnivanje zdravstvenih fondova uređuju se zakonom.

Republika Srbija pomaže razvoj zdravstvene i fizičke kulture.

PROSEČNA POTROŠAČKA KORPA ZA MART 2015 . IZNOSI  66.628,74 dinara

IZVEŠTAJ MINISTARSTVA TRGOVINE, TURIZMA I TELEKOMUNIKACIJA O KRETANJU KUPOVNE MOĆI U REPUBLICI SRBIJI (preuzeto sa sajta ministarstva)

MART 2015. GODINE

„Kupovna moć merena odnosom prosečne neto zarade i nove PROSEČNE, odnosno nove MINIMALNE potrošačke korpe u martu 2015. godine je ista u odnosu na prethodni mesec.

  1. Nova PROSEČNA potrošačka korpa za mesec mart 2015. godine iznosila je 66.628,74 dinara i veća je od  PROSEČNE potrošačke korpe iz prethodnog meseca za 0,45% ili 298,16 dinara. U odnosu na mart 2014. godine  PROSEČNA potrošačka korpa veća je 1,78%. Nova MINIMALNA potrošačka korpa za mart 2015. godine iznosila je 34.744,38 dinara i veća je za 0,57% ili 135,23 dinara, u odnosu na MINIMALNU potrošačku korpu iz prethodnog meseca. U odnosu na mart 2014. godine nova minimalna potrošačka korpa veća je za 2,27%.
  1. Prosečna mesečna zarada bez poreza i doprinosa isplaćena u martu 2015. godine u Republici Srbiji iznosila je 43.121 dinara. U odnosu na prosečnu zaradu bez poreza i doprinosa isplaćenu u februaru 2015. godine, nominalno je veća za 0,9% i realno je veća za 0,2%. Prosečna zarada bez poreza i doprinosa isplaćena u martu 2015. godine u Republici Srbiji, u odnosu na prosečnu zaradu bez poreza i doprinosa isplaćenu u martu 2014. godine, nominalno je manja za 1,1% i realno je manja za 2,9%. Prosečna zarada bez poreza i doprinosa isplaćena u periodu januar-mart 2015. godine u Republici Srbiji, u odnosu na prosečnu zaradu bez poreza i doprinosa isplaćenu u periodu januar-mart 2014. godine, nominalno je manja za 0,3% i realno je manja za 1,2%.
  1. Za pokriće nove  prosečne potrošačke korpe u martu 2015. godine bilo je potrebno 1,55 prosečnih zarada, a za pokriće nove minimalne korpe bilo je dovoljno 0,81 prosečne zarade. U januaru 2015. godine za pokriće nove prosečne potrošačke korpe bilo je potrebno 1,68 prosečnih zarada, a za pokriće nove minimalne korpe bilo je dovoljno 0,87 prosečne zarade. U martu 2014. godine za pokriće nove prosečne potrošačke korpe bilo je potrebno 1,51 prosečnih zarada, a za pokriće nove minimalne korpe bilo je dovoljno 0,78 prosečne zarade.
  1. Potrošačke cene proizvoda i usluga u martu 2015. godine, u odnosu na mart 2014. godine, (mesečni rast), u proseku su povećane za za 0,7%. Godišnji rast potrošačkih cena bio je 1,9% (mart 2015. u odnosu na mart 2014. godine), dok su u odnosu na decembar 2014. godine povećane za 1,4% (tekući rast). Posmatrano po glavnim grupama proizvoda i usluga klasifikovanih prema nameni potrošnje, u martu 2015. godine, u odnosu na prethodni mesec, rast e energija, gas i druga goriva (0,5%), u grupama alkoholna pića i duvan i obrazovanje (za po 0,2%) i u grupi nameštaj, pokućstvo i tekuće održavanje stana (0,1%). Pad cena je zabeležen u grupi rekreacija i kultura (-1,4%) i u grupama odeća i obuća i zdravstvo (za po -0,1%). Cene ostalih priizvoda i usluga nisu se bitnije menjale.
  1. Prosečna mesečna neto zarada po zaposlenom u Republici u martu 2015. godine, iznosila je 43.121 dinara. Posmatrano po gradovima, natprosečnu neto zaradu u martu 2015. godine,statistika je registrovala u Beogradu (54.547 dinara), Novom Sadu (48.312 dinara) i Pančevu (45.355 dinara). Prosečna mesečna zarada ispod proseka Republike u martu 2015. godine, zabeležena je u S. Mitrovici (41.800 dinara), Užicu (40.220 dinara), Kragujevcu (40.146 dinara), Zrenjaninu (40.069 dinara), Smederevu (39.390 dinara), Subotici (39.159 dinara), Šapcu (38.279 dinara), Zaječaru (37.745 dinara), Nišu (36.566 dinara), Valjevu (36.432 dinara), Leskovcu (34.313 dinara) i Kraljevu (33.705 dinara).
  1. Posmatrano po gradovima, u martu 2015. godine kupovnu moć iznad proseka Republike imali su: Beograd i Novi Sad. U svim gradovima koji se statistički prate prosečna mesečna neto zarada je pokrila novu minimalnu potrošačku korpu, a nije bila dovoljna za pokriće nove prosečne potrošačke korpe. (videti Uporedni pregled kupovne moći po gradovima – strana 5.).
  1. Posmatrano po delatnostima, a u odnosu na prosek neto zarade u Republici (43.121 dinara) u martu 2015. godine, najveću neto zaradu statistika je registrovala u reklamiranju i istraživanju tržišta (209.547 dinara), računarskom programiranju i konsultanskim delatnostima (149.831 dinara) i uslužnim delatnostima u rudarstvu (141.404 dinara). Najniža neto zarada registrovana je u  rudarstvu (18.964 dinara), delatnosti putničkih agencija, tur-operatora i rezervacija (19.617 dinara) i kinematografskoj, televizijskoj i muzičkoj produkciji (19.664 dinara).“

Prijatelji sajta