Dušan Slijepčević, član Saveta za borbu protiv korupcije: „Najbitnija je transparentnost u svemu“

dusan-slijepcevicO TRANZICIJI, SLUČAJU 24 SPORNE PRIVATIZACIJE ,NOVIM IZVEŠTAJIMA SAVETA…

Od 2001. ili 2002. godine kad je krenuo proces privatizacije, sve je urađeno s namerom da se jednostavno to ogadi svetu-kaže za portal-blog „Porota“ Dušan Slijepčević, član Saveta za borbu protiv korupcije, komentarišući proces tranzicije dug više od decenije, poražavajuć po privredu i egzistenciju čitavih društvenih slojeva.

– Nisam mnogo upućen u same privatizacije i kako, na koji način se sve odvija. Ne bavim se tim delom prava, ali nesumnjivo vidim da je jednostavno od 2001. ili 2002. godine kad je to krenulo, to je moje mišljenje, politička elita želela da obesmisli svaki vid privatizacije- da je privatizacija nešto negativno. Sve je rađeno u interesu tih navodnih tajkuna i ljudi koji su u tom momentu imali novca, ali je sve urađeno s namerom da se jednostavno to ogadi svetu. Zato smo došli u situaciju da se kod nas sprovodi ovakva vrsta privatizacije, nepojmljiva u svetu, po meni. Razmislite, od 2001. godine na koji način se sprovode sve te privatizacije i kakvi se zakoni nedorečeni donose i onda imamo problem u krivičnom pravu. Imamo problem zato što se kod nas stalno mešaju babe i žabe. Jednostavno, to rade neki ljudi koji nisu dovoljno stručni. Imali smo i reformu pravosuđa 2009. godine protiv koje je,kao modela, Savet bio apsolutno, i imali smo vrlo oštar stav povodom tog pitanja. Verica Barać i ja smo prisustvovali svim okruglim stolovima, čak održavanim u Vladi, i bili smo apsolutno protiv toga, međutim tada su nas svi preglasali, sa tezom da je ta reforma jako korisna. Vrlo brzo se pokazalo da je to poslednji kolaps. Posle bivše ministarke pravde sada je ponovo doveden za ministra mlad čovek. Ja zaista nemam ništa protiv mladosti, ali u svakoj normalnoj državi na mestu ministra pravde bi bio čovek koji ima najveće pravno i životno iskustvo jer mora da vodi taj segment zato što je to najvažniji segment u svakoj državi. I mi imamo ponovo potpuno lutanje i pravo da vam kažem, meni je već nekako mučno, teško. Bio sam ove sedmice na predstavljanju Nacrta strategije za borbu protiv finansijskog kriminala. Moj utisak je da su to sve priče, ne lezi vraže kad će to da se ostvari, kojim sredstvima i na koji način. To je sve lepo upakovano, i tako stalno kod nas se donose zakoni koji lepo zvuče, ali su potpuno neprimenjivi.

  • Vraća li se ipak neko ohrabrenje da će nepravda, pričinjena tokom privatizacicije ogromnoj većini građana, koliko-toliko biti ispravljena, da je ta strategija potka za takav kurs?

Kažem, to sve jako lepo zvuči: ti timovi, task fors (task force) kako ih oni nazivaju i delovi sa angažovanjem finansijskih forenzičara to je sigurno neophodno. Ali mi u našoj državi u ovom momentu imamo samo dva finansijska forenzičara, gospođu Miroslavu Milenović i gospodina Sašu Radulovića. Dakle, neophodno je da se prvo osposobe ljudi, pa tek onda da dođe do nekakve primene svega toga.

Stranci su zainteresovani za Strategiju istrage finansijskog kriminala. Koliko sam ja razumeo stavove ambasadora koji su bili na prezentaciji, oni su veoma zainteresovani da se to sprovede i veoma su pohvalili tekst Strategije. Državni sekretar Ministarstva pravde Radomir Ilić je vrlo lepo objasnio šta je svrha te strategije. Nemam nikakvu primedbu šta su ideje, ali meni se čini da je to sve na dugom štapu, kao i uvek kod nas.

Za privatizaciju je najbitnija transparentnost u svemu i prilikom donošenja zakona i prilikom primene zakona i u svakoj situaciji mora biti transparentnosti: šta je sa novcem, čiji je novac, odakle dolazi novac.

Nezavisno pravosuđe je alfa i omega svemu, a uslov za nezavisno pravosuđe je nezavisan pravosudni budžet.

  • Postoje li opasnost da dok, što vi kažete, ne lezi vraže, ne krene primena svega što predviđa Nacrt strategije za borbu protiv finansijskog kriminala,ta dela u tranziciji eventualno zastare?

-Nego šta nego će da zastari. Bojim se da bi svi ti predmeti kod nas mogli da zastare. Videćete, može se desiti da nas nateraju da izbrišemo krivično delo zloupotreba položaja odgovornog lica, kojim je pre nekoliko godina zamenjeno krivično delo zloupotreba službenog položaja u oblasti privrede. Već se otvoreno govori da će se taj član zakona promeniti, a ta izmena je donesena samo da se zamažu oči inostranstvu, onima koji su od nas tražili brisanje dela zloupotreba službenog položaja za pravna lica u oblasti privrede. Oni su samo promenili član , suštinski je sve ostalo isto, znači, praktično ništa nije izmenjeno, a to ne može tako da funkcioniše zato što drugi propisi nisu saglasni sa tim.

  • Od slučajeva 24 sporne privatizacije koje je od jeseni 2012 rasvetljavala Radna grupa MUP-a, do sada su,posle okončane istrage Tužilaštva, do suda stigla dva-tri. Da li je Savet za borbu protiv korupcije ponudio svoju dokumentaciju o 24 privatizacije?

Savet je dao sve što smo imali, sve izveštaje i materijale vezano za 24 sporne privatizacije. Oni to sve imaju.Pa, molim Vas, gospodin Vučić je na vlast došao na krilima izveštaja o 24 privatizacije koje su sačinili naša sada pokojna predsednica Verica Barać i Savet. Ti izveštaji su nešto najbolje što se dogodilo državi Srbiji. Sledeće godine, u decembru 2013. on je objavio da su svi ti predmeti rasvetljeni. Nijedan od tih predmeta nije rešen.

U poslednje vreme Savet je objavio još neke važane izveštaje. Objavili smo novi Izveštaj o medijima. Da li su se neki mediji ozbiljnije bavili izveštajem? Sve što je objavljeno,to je neznatno. Više su stranci zainteresovani nego naša država i naši novinari. Izveštaj je perfektan, na tome bi mogla da pozavidi Evropa kako je urađen. Toliko je tu stvari pozitivnih, toliko je stvari otkriveno, precizno urađeno da bi svaka država to iskoristila da dobije. Naša država, nažalost, to neuspešno radi.Žao mi je, ali je tako. Sredinom meseca Savet je objavio izveštaj u vezi remonta šinskih vozila za potrebe Železnice Srbije. To je takođe odličan izveštaj, a da li će neko nešto preduzimati, ne znam, jer to ne zavisi od nas. Mislim da je urađen odlično, rađen je nekoliko godina. Uskoro će biti završen još jedan izveštaj, ali nama su jednostavno vezane ruke jer se već dve i po godine ne popunjavaju upražnjena mesta u Savetu, radimo samo nas šestoro. Nama je sadašnja Vlada, koja je ,rekao sam na krilima čega došla na vlast, obećavala da ćemo biti osnaženi popunjavanjem broja članova, a to je sve prazna priča. Mi smo već četiri puta podnosili pisane zahteve za popunu mesta u Savetu, ali nikada nismo dobili odgovor Vlade.

  • Postoji li neki problem, jeste li u nemilosti?

Ne bih mogao da kažem ni da li smo u milosti niti da li smo u nemilosti kad nemamo nikakve reakcije. Mi nikada nismo bili u ljubavi ni sa jednom Vladom.

Avala film i Sartid

Kakav je vaš utisak o privatizaciji „Avala filma“ u stečaju, koja je prodata kao pravno lice na aukciji za 8 miliona evra jedinom ponuđaču, „Filmskom putu“, za koji se tvrdi da je konzorcijum francusko-američke firme, a u paketu, osim oko 37 hekatara zemljišta u Košutnjaku i objekata su i producentska i druga prava koja se odnose na produkciju i koprodukciju više od 200 igranih i 400 dokumentarnih filmova ?

Mislim da je to sramota i da je to sve urađeno van ikakve logike, pa i prava, ali, nažalost, vidite kako se to kreće kod nas. Koliko sam uspeo da vidim već je na neki način, bilo dosta reakcija , udruženja filmskih i dramskih umetnika, da su se izjasnili o tome šta se događa i na koji način se događa. Mislim da je to jednostavno jedno činjenje, pitajte boga kome. Ja uopšte ne mislim da tu stoje, navodno, neka nemačka i američka firma. Mislim da se jednostavno iza svega toga kriju potpuno beznačajni ljudi, iza kojih opet stoji neko.

Ne mogu da kažem da li će se Savet nešto izjašnjavati u vezi Avala filma, zato što nismo imali sednicu Saveta skoro, ali to ćemo znati već na prvoj narednoj sednici

  • Da li je Savet zadovoljan rešenjem za Sartid?

Kako bismo mogli da budemo zadovoljni? Čime da budemo zadovoljni?

  • Znači li to da niste zadovoljni?

Apsolutno.

Prijatelji sajta