Predložena šira ovlašćenja komunalnih policajaca

Nacrt zakona o izmena i dopunama Zakona o komunalnoj policiji dostavljen je na razmatranje Vladi Srbije i ukoliko bude prihvaćen kao zakonski predlog parlament bi o njemu mogao da se izjasni već sredinom godine.

Untitled

Ceo nacrt pogledajte klikom na sliku

Po važećem zakonu, samo gradovi imaju komunalne policajce, a nacrtom izmena predlaže se da ih dobiju i opštine, osim toga bila bi im data nešto šira ovlašćenja nego sada, dok bi prema maloletnicima postupali posebno obučeni komunalni policajci. U obrazloženju nacrta, navedeno je da se izmene i dopune predlažu radi delotvornijeg obavljanja poslova komunalnih policajaca

Predloženo proširenje ovlašćenja, odnosi se na otkrivanje prekršaja i na upotrebu sredstava prinude. Po sadašnjem zakonu, komunalni policajci imaju ovlašćenja da obave proveru identiteta lica, pregled predmeta i lica, oduzimanje predmeta, upotrebe sredstava prinude: fizičku snagu, službenu palicu, sredstava za vezivanje, kao i da vrše video-nadzor

Jednom od novina, predlaže se, recimo, da komunalni policijac može da primeni sredstva vezivanja prema vozaču čije vozilo namerava da pregleda, a primeti da postoji opasnost da bi vozač mogao da startuje vozilo i pobegne.

Opasnošću se smatra, kako je definisano nacrtom, “sedanje vozača za upravljač vozila, uključivanje motora u rad ili preduzimanje druge radnje kojom vozač pokazuje očiglednu nameru da pokušava da pobegne upravljajući vozilom.”

Zatim, po nacrtu, komunalni policajac bi imao ovlašćenje da zatraži obaveštenja od građana da bi sprečio ili otkrio kršenje propisa iz delokruga komunalne policije, ali građanin nije dužan da ih pruži. Predviđeno je, takođe, da na osnovu obrazloženog zahteva, policija dostavi podatke komunalnom policajcu, o čemu bi se vodila evidencija. Sadašnje ovlašćenje komunalnog policajaca da proveri identitet osobe čije ponašanje ili delovanje predstavlja kršenje propisa iz delokruga komunalne policije, bilo bi prošireno i na „lice koje svojim ponašanjem izaziva sumnju da je to učinilo ili namerava da učini, kao i na lice koje se zatekne na mestu kršenja propisa.” Nacrtom je takođe predviđeno da komunalni policajci ubuduće ne naplaćuju kaznu na licu mesta već da podnesu prekršajni nalog i prijavu, odnosno, da “komunalni policajac bez odlaganja dovede nadležnom organu za prekršaje lice zatečeno u vršenju prekršaja”. Poseban deo nacrta čine predlozi odredaba o ovlašćenju komunalnih policajaca posebno osposobljenih za rad sa maloletnim prekršiocima propisa iz delokruga komunalne policije.

Postupanje u odnosu na maloletnika bilo bi u prisustvu roditelja ili staratelja, a ako su oni nedostupni, u prisustvu predstavnika organa starateljstva, izuzev, kako se navodi u nacrtu, „kad zbog posebnih okolnosti ili neodložnosti postupanja to nije moguće“.

S obzirom na to da se u Beogradu od 1. oktobra 2014. nemanje karte u gradskom prevozu tretira kao prekršaj, sve ove novine, predložene nacrtom, komunalna policija mogla bi da primeni i na građane koji se švercuju u javnom prevozu u prestonici.

-Prisustvo predstavnika organa starateljstva umesto roditelja može da se obezbedi, ako je moguće, i u slučajevima kada bi prisustvo roditelja bilo štetno za maloletnika izloženog nasilnim ili sličnim radnjama roditelja, ili bi ih toliko iritiralo da bi u velikoj meri ugrozilo izvršenje zadatka komunalne policije. Kad prisustvo organa starateljstva nije moguće obezbediti, obezbediće se prisustvo drugog poslovno sposobnog lica sa iskustvom u radu sa maloletnicima, koje nije zaposleno u komunalnoj policiji ili umešano u slučaj-glase neka od predloženih rešenja u nacrtu.

„Deo sastava komunalne policije, opštine, odnosno gradovi su obavezni da upute na stručno usavršavanje za rad sa maloletnim licima“, navedeno je u nacrtu.

U obrazloženju se objašnjava da je ustavni osnov za donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o komunalnoj policiji sadržan u ustavnoj odredbi koja definiše da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje druge odnose od interesa za Republiku Srbiju, u skladu s Ustavom i s tim u vezi, sa ustavnim odredbama Ustava kojima se uređuju nadležnost jedinica lokalne samouprave i pravila o uređenju organa tih jedinica.

Za nacrt zakona, piše u njegovom obrazloženju, „nije potrebno izraditi analizu efekata zakona, s obzirom na to da se njime ne stvaraju nove obaveze za privredne i druge subjekte“.

Prijatelji sajta