Закон о јавном бележништву остаје неуставан

АДВОКАТ МОМЧИЛО БУЛАТОВИЋ, БИВШИ СУДИЈА: Измене закона о нотарима у парламенту у понедељак.

Одмах након што је Скупштина Адвокатске коморе Србије (АКС) прихватила споразум стручних тимова адвокатуре и Министарства правде о изменама Закона о јавном бележништву и пратећих закона, Влада Србије је те измене усвојила као предлог и упутила у скупштинску процедуру по хитном поступку за седницу заказану за 19.јануар, па је за очекивати да се наредног дана оконча штрајк адвоката, после нешто више од четири месеца.

Адвокати ће вероватно у среду да се врате у суднице, али многи с горким укусом да се одступило од првобитних захтева, како у погледу закона о нотарима, тако и по питању пореза и смене министра правде Николе Селаковића, признаје с горчином, у интервјуу за „Пороту“ Момчило Булатовић, познати београдски адвокат, бивши судија.

Бултовић је један од 129 београдских адвоката, потписника предлога да се одбије споразум, упућеног Скупштини Адвокатске коморе Београда, која је заседала 15.јануара.

-Група адвоката који су потписали тај предлог сматра да је доношењем Закона о јавном бележништву оваквог какав је, нарушен принцип уставности Србије и да када је у питању кршење Устава апсолутно нема преговора. Не може да се преговара о томе да ли је нешто уставно или не-наглашава Булатовић- Адвокати су поднели Уставном суду Србије иницијативу за оцену уставности одредби о нотарима. Да са тим законом нешто није у реду сведочи и чињеница да је прво промењен у ноћи између 31.августа и 1.септембра, што је изазвало револт адвокатуре и проширили смо захтеве. Касније, под притиском протеста адвокатуре, измењен је тај закон, али опет на штету адвоката. Ми мислимо, група адвоката међу којима сам и ја, да овим изменама о којима је потписан споразум, нису отклоњене неуставности и не видимо зашто се журило. Потпуно смо свесни да су адвокати исцрпљени због обуставе рада, да су доведени до минимума егзистенције, али смо нудили друго решење: да се часно изађе, да се одбије споразум,а да управо због заштите адвоката суспендујемо на неки начин протест и да почнемо да радимо до одлуке Уставног суда и да извршимо притисак на тај суд да одлучи о иницијативи. Међутим, одлука већине је таква да се прихвати тај споразум који су сачиниле стручне радне групе и ми поштујемо одлуку већине. Имамо информацију да је одлука Владе Србије да се Предлог измена и допуна закона о изменама и допунама закона о јавном бележништву и сета закона уврсти по хитној процедури у дневни ред Скупштине Републике Србије, као предлог Владе. Колико чујемо седница Скупштине је заказана за понедељак, што значи да ће то тада вероватно бити и усвојено, а након што буде објављено у Службеном гласнику, Управни одбор АКС који је за то овлашћен, ће донети одлуку о прекиду протеста и адвокати ће почети да раде.

Што се тиче првог захтева адвокатуре који се односи на висину паушалних пореза за 2014.годину, ту је једностраном одлуком Владе Србије,а не као резултат договора,усвојена измена Уредбе с неким повећањем од 10 посто, али мислимо да ни ту нису решена круцијална питања везано за порезе; не знамо шта се дешава са порезима за ових четири-пет месеци колико нисмо радили, шта се дешава са репрограмом, са каматама и осталим стварима, а не знамо ни шта нас очекује у будућности у 2015. години. Трећи захтев протеста адвокатуре-смена министра правде Николе Селаковића је протумачен као политички. Ми смо тражили смену министра зато што је човек вређао адвокатуру и адвокате и што није ни био респектабилан преговарач у свему овоме. Значи , неко коме је стало до функционисања правосуђа, ко је ресорни министар, морао је да предузме све да штету, која настаје од тога што узрокује само и једино искључива држава својим осионим понашањем, смањи, односно отклони.

  • Да није отворено питање уставности, да ли би могло да се констатује да ће Закон о јавном бележништву након уношења измена и иновираних решења која су предложена споразумом, бити добар за грађане ?

-Закон о јавном бележништву је један од проблема који се појавио, а иначе имамо сијасет закона који су неуставни. Ако би се упустили, а изгледа да ћемо морати, у то да утврђујемо и да подносимо иницијативе за све неуставности свих закона, онда ћемо се бавити само тиме. О томе какав је овај Закон о јавном бележништву, када бисмо узели хипотетички да није неуставан, најбоље је да свако сам процени , а ево, предочићу само једно законско решење. Дакле, приватну исправу-уговор који треба да се овери, легализује, или солемнизује, морате да носите код јавног бележника. Јавни бележник може да одбије да вам овери тај уговор и да вам да решење да је то учинио да би ви касније своје право остварили пред судом тако што ћете поднети приговор суду. Тврде да је на тај начин обезбеђена судска заштита, али у овом законском решењу нема рока у коме јавни бележник мора да вам да такво решење нити има садржине тог решења у смислу образложења да знате шта он мора да напише у том решењу. Хипотетички, нотар може то решење да вам да после пет месеци, за њега санкције нема. Друга ствар још фрапантнија, јавни бележник, приликом одлучивања о томе да ли ће да вам овери- солемнизује приватну исправу, утврђује правну и пословну способност странака и њихових заступника! Замислите ситуцију да ја, са више од тридест година правног искуства, који сам адвокат више од двадесет година, идем код неког нотара који има две,три ,пет, шест година искуства, који је јуче положио јавнобележнички испит, и он ће да процени да ли сам ја правно и пословно способан и да то буде разлог да ме одбије?! Не знам ко ће себи да дозволи такво понижење. Да ли заиста мислите да ће неки грађанин земље Србије да иде код адвоката и да плаћа адвоката кога сваки нотар може на овај начин да шиканира? Неће, наравно, него ће отићи код нотара који ради испод заставе и грба Републике Србије, он је власт и што би грађанин ризиковао могућност да буде одбијен да закључи некакав посао, при солемнизовању уговора. Према томе, адвокати неће бити потребни. Ако су то уставна и добра решења, онда је то страшно. Да не говорим о сијасет других ствари које постоје у том закону, али некоме се журило да усвоји те измене. У мотиве нећу да улазим. Кажем- препорука Конференције адовокта је да се прихвати споразум, Скупштина АКС је донела одлуку да се прихвати споразум, а ја као члан и делегат Адвокатске коморе Београда на Скупштини сам гласао против, из разлога које сам навео, али поштујем одлуку већине.

  • Да ли је Скупштина Адвокатске коморе Београда (АКБ) разматрала предлог 129 адвоката да се одбије споразум?

Са жаљењем констатујем да тај прелог групе од 129-130 адвоката није могао да дође на дневни ред да се расправља о њему ,захваљујући осионом понашању самозваног председника Адвокатске коморе Београда господина Шошкића, који је на Скупштини АКБ успоставио скандалозан начин одлучивања о предлозима. То је нешто што није примерено и не доликује адвокатури, али, нажалост,то је чињеница пред којом се не могу затворити очи. Он је увео нове термине који су непознати систему гласања, а то је нови термин-„очигледне већине“. Нећу спорити да је можда више људи на Скупштини АКБ било за прихватање споразума, али ако вама на скупштину АКБ дође 950 чланова и ви се пред њима понашате на такав начин да не дозволите да се изброје гласови и да се зна расположење грађана, онда је то скандал. Он вероватно има и нови термин „очекивану већину“ која му треба зарад неких других интереса о којима, опет, не бих говорио овом приликом, биће место где ће се то говорити. Значи, због таквог понашања председавајућег, самозваног председника АКБ господина Шошкића и чланова његовог УО, његових гласноговорника, спикера, и неких који су уз њега, дошло је до тога да овај предлог не буде на дневном реду. Ја ћу рећи само једну ствар: чланови УО АКБ су одлуком 6 према 5, значи тесном већином, ставили предлог Скупштини да изгласа прихватање овог споразума, тако да и то довољно говори о расположењу адвоката Београда.

  • Да ли је скинут с дневног реда захтев за смену министра Селаковића ?

Није ни био.

  • Је л’ то више није захтев адвокатуре?

Кажем, много ствари се издешавало које су отишле ван оних токова који су договорени на Скупштини Адвокатске коморе која је одржана 22. децембра. Наједном се, напрасно, одустало од смене министра Селаковића, као од захтева који је, отприлике, политички и који као такав не утиче на рад и прекид протеста. Значи, неко вас вређа, неко вас малтретира, неко вам говори да сте плаћеници Мишковићеви, да сте плаћеници ови, да сте плаћеници они, да радите за овога, да имате политичке захтеве, да рушите власт, тако вас напада, а ви једноставно одустанете од његове смене.

  • Како коментаришете чињеницу да Уставни суд још није решио о иницијативи за оцену уставности Закона о јавном бележништву и одредаба сета закона?

Уставни суд је имао довољно времена да размотри иницијативе и донесе своју одлуку и ова агонија српског правосуђа не би трајала оволико, а каква би та одлука била, не знам. Међутим, они то нису учинили. Зашто? Вероватно им је неко рекао, забранио или наредио, не знам који други разлог може да буде. Ми смо пред Уставним судом имали окупљања, ја сам на једном окупљању поставио питање, односно рекао да смо ми ту дошли да питамо Уставни суд да ли постоје неки стварни и правни разлози који их спречавају да одлуче. Након тога је дошло до саопштења Уставног суда да је разлог што има много иницијатива, па нису стигли. Према томе, то је било оправдање суда. Немојте изгубити из вида, погледајте на сајту Уставног суда, 22. децембра, који је дан последњег заседања које је адвокатура имала у 2014. години, тог дана је Уставни суд решио, ако се добро сећам, 256 предмета. Е, сад, видите како ради Уставни суд; када поделите радно време, нека буде да нису имали паузу нити било шта од 8 сати, то је 480 минута, па поделите са 256 и добићете да им је требало 3 минута по једном предмету. Па да ли је могуће, заиста, да Уставни суд није могао да нађе за 5 месеци 3 минута да одлучи о бар једној иницијативи адвоката Београда? Мислим да то све говори.

  • По вама, шта би требало да се уради да би овај Закон о јавном бележништву био уставан?

Нема ту никакве дилеме, молим вас. Значи, да би Закон о јавном бележништву био уставан, мора да се мења Устав, и ја се бојим да ће ова власт то и да уради. Да ће то проћи у пакету кад се буде причало и о платформи о Косову и о осталим стварима. Да ће онда као Косово је број један, решимо питање Косова, а ово ће успут да прогура и милион ствари. А гласачка машина је таква да ће проћи све што се буде тражило. Према томе, за сада, јавни бележници не могу да пружају никакву правну помоћ, јер нису уставна категорија која то може да ради и могу само да лупају печате, да оверавају оно што је радио шалтерски радник у суду и ништа друго. Све друго је правна помоћ и ту је крај приче. Адвокатура је у праву, адвокати су у праву!

Пријатељи сајта